czwartek, 2 marca 2023

Congee

Co prawda tam skąd to do nas trafiło nazywa się to 白粥 (biała owsianka), albo 稀飯 (rozcieńczony ryż), ale dla Europejczyków przyjęła się nazwa z terenu, który był dzierżawiony przez Wielką Brytanię.

Technicznie jest ro rozgotowany ryż. Z jakiegoś powodu nasza strefa cywilizacyjna oszalała na tego punkcie. W każdym razie samo z siebie nie ma specjalnie smaku, ale podawane z wieloma dodatkami, zarówno słodkimi, jak i słonymi i to pole do kreatywności stanowi o pięknie tego dania.

Ja nie wykazałem się wielką kreatywnością i starałem się wrzucić bardzo typowe składniki. Niewielką, ale jednak, więc zamiast typowego dodatku jakim jest youtiao, czyli paski smażonego ciasta pszennego, zrobiłem coś typowego dla naszego regionu i przygotowałem grzanki z chleba, tym samym ratując go przed zmarnowaniem.

Składniki:

- ryż
- szczypiorek
- chleb
- czosnek
- orzeszki ziemne

Wykonanie:

Ryż gotujemy na wolnym ogniu tak długo, aż się rozgotuje. Można trochę gotować, a potem umieścić w termosie, gdzie proces będzie w pewnym stopniu kontynuowany.
Ząbki czosnku kroimy w plasterki i mocno podsmażamy.
Szczypiorek siekamy.
Orzeszki prażymy na suchej patelni.
Chleb kroimy w paski lub kostkę i również prażymy albo suszymy w piekarniku.

1 komentarz: